+31 (0)187 491 755
Verloren vistijd krijg je nooit meer terug

Verloren vistijd krijg je nooit meer terug

  • Home
  • Verloren vistijd krijg je nooit meer terug
24/7 schade melden

‘Verloren vistijd krijg je nooit meer terug’

PIETER SPERLING, VISSER

De aard van een risico hangt vaak samen met de mate van onvoorspelbaarheid. Hoe onzekerder het risico is dat je loopt, des te ingewikkelder is het om te verzekeren. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een uitvaartverzekering. Daarvan weet je 100% zeker dat je hem ooit nodig gaat hebben. Dat ligt bij een arbeidsongeschiktheids-verzekering, een ongevallenverzekering of een ziektekostenverzekering al heel anders. In alle gevallen is het managen van deze risico’s belangrijk, maar hoe je dat moet doen hangt in grote mate af van de onvoorspelbaarheid van hetgeen je wilt verzekeren.

En als er één plek is die onvoorspelbaar is, dan is dat wel de zee. De mannen en vrouwen die op zee werken, in de offshore, de visserij of de zeevaart, die weten dat op zee geen dag, geen uur, geen seconde hetzelfde is. Het weer, de wind, het water, de stroming: alles is van invloed op de risico’s die je loopt. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je, als er iets gebeurt, mijlenver van de bewoonde wereld verwijderd bent. Dat maakt het werken op zee tot een riskante, maar zeker ook tot een uitdagende wereld, waarin risicomanagement aan de orde van de dag is.

Op zee is risicomanagement
aan de orde van de dag.

“Hoewel we altijd bewaard moeten blijven en we er vast van overtuigd mogen zijn dat God alles bestuurt en daar ook ons vertrouwen in stellen, zijn we op zee aan de elementen overgeleverd en dan moet je altijd op je hoede zijn”, vertelt hij. “Gelukkig kunnen weersomslagen steeds beter worden voorspeld en ook de navigatie en de radar is stukken beter dan zo’n 10 jaar geleden. Daar zijn echter wel andere risico’s voor in de plek gekomen. We hebben bijvoorbeeld tegenwoordig veel meer techniek en gevoelige elektronica aan boord. Maar ook zaken als arbeidsongeschiktheid en verzekeringen tegen ongevallen en aansprakelijkheid worden steeds belangrijker. En dan heb ik het nog niet eens over de enorme hoeveelheid windmolens en kabels waar de Noordzee tegenwoordig mee vol ligt. Dat is echt een groot verschil ten opzichte van vroeger. Als je een kabel beschadigt, dan beloopt de schade al snel meer dan ons hele bedrijf waard is. Vroeger waren die claims aan banden gelegd, maar dat is tegenwoordig vrijgegeven. Dat gaat nu soms over miljoenen.”

Je weet pas wat je mist,
als het er niet meer is.

“En dan heb je een assurantie-adviseur nodig die echt met je meedenkt. Een risicomanager dus! En dat kunnen ze bij De Wit Assurantiën  als geen ander. Wij zijn al drie generaties lang verzekerd via De Wit, dus dat zegt genoeg lijkt me. Ze staan ons met raad en daad bij als er wat aan de hand is en ze zijn razendsnel in de afwikkeling. Met name dat laatste is voor ons van groot belang. Wij kunnen ons geen stagnatie permitteren en bij De Wit begrijpen ze dat. Het nummer van Hans Juch staat standaard in ons mobieltje, dus de lijnen zijn kort. Als er iets aan de hand is kunnen we hem bellen en hij schakelt dan direct de mensen in die ons kunnen bijstaan. Die zekerheid is heel erg fijn en dat maakt ons tot een hele tevreden klant van De Wit. Het moet wel heel raar lopen willen we in de toekomst onze verzekeringen ergens anders onder gaan brengen. Trouwens … dat hebben we flink wat jaren geleden een keertje geprobeerd, maar dat was een beetje zoals in dat liedje: ‘Je weet pas wat je mist als het er niet meer is’.”