+31 (0)187 491 755
Een schade-expert met zeebenen

Een schade-expert met zeebenen

  • Home
  • Een schade-expert met zeebenen
24/7 schade melden

‘Een schade-expert met zeebenen’

GUIDO MAST, SCHADE-EXPERT

Een belangrijk deel van het werk van verzekeraars en risicomanagers is het omgaan met of het voorkomen van schades. Afwikkeling van schade is dan ook een van de bekendste werkzaamheden van een assurantiekantoor en bij dit onderwerp denk je al snel aan een kras op een auto of een voetbal door een ruit. Maar de meeste schades waar een assurantiekantoor mee te maken krijgt zijn een stuk ingewikkelder dan dat. In die gevallen moet er een expert worden ingeschakeld om de aard en omvang van de schade te bepalen.

Guido Mast is zo’n schade-expert die wordt ingeschakeld bij het in kaart brengen van schades. Hij werkt bij Eelsing Expertises: een van de kantoren die door De Wit worden ingeschakeld bij de afwikkeling van complexe schades en bij het voorkomen daarvan. Zijn expertise ligt voornamelijk op het vlak van schades in de maritieme sector en met jarenlange ervaring als maritiem officier bij de Holland-Amerika Lijn is het meteen duidelijk dat Guido het vak niet van achter zijn computer heeft geleerd: hij is een schade-expert met zeebenen.

Zo snel mogelijk ingrijpen
om erger te voorkomen.

“Het oplopen van schade is altijd vervelend”, vertelt Guido, “maar in de maritieme sector zijn schades vaak ook nog eens complex en bovendien kunnen ze soms zelfs gevaarlijk zijn. Een viskotter met een kapotte schroef die stuurloos raakt op volle zee loopt grote risico's. De Noordzee is één van de drukst bevaren stukken zee ter wereld en het leed is niet te overzien als er zo’n viskotter in aanvaring zou komen met een ander schip”. Dus als er bij Guido een melding binnenkomt van een schip dat in de problemen zit dan is het zijn taak om zo snel mogelijk in te grijpen en erger te voorkomen. Hij schakelt dan razendsnel met de schipper, de verzekeraar, de kustwacht, de sleepboot … hij doet alles wat nodig is om erger te voorkomen en om de schade beperkt te houden tot een kapotte schroef. Op die manier is hij niet alleen de schipper, maar ook de verzekeraar en alle andere betrokkenen van dienst.

Een groot en belangrijk deel van het werk van Guido bestaat dus niet uit het afhandelen van schades, maar uit het voorkomen van erger. Zijn werk is wat dat betreft een belangrijke aanvulling op het risicomanagement, zoals De Wit dat toepast. Zo’n situatie met een stuurloze viskotter midden op de Noordzee is dan een extreem voorbeeld. Risicomanagement moet in de meeste gevallen dergelijke situaties juist voorkomen. Om dat voor elkaar te krijgen besteed Guido veel aandacht aan preventie. Alles op een schip, de motoren in het bijzonder, wordt zwaar belast en door regelmatig preventieve inspecties uit te voeren wordt schade aan het schip of stagnatie van het werk voorkomen. Guido bezoekt dan ook regelmatig de schepen die bij De Wit Verzekerd zijn om eventuele dreigende risico’s te beperken. Het laatste dat je wil is namelijk dat een schip op volle zee in de problemen raakt.

Soms tegengestelde belangen,
maar altijd een gezamenlijk doel.

Samen met De Wit Assurantiën probeert Guido op die manier voor alle betrokken partijen het maximale uit de samenwerking te halen. “Dat is niet altijd makkelijk, maar wel altijd leuk. Het bijzondere aan dit werk,” legt Guido uit, “is dat we een gezamenlijk doel hebben, maar soms ook tegengestelde belangen. Een verzekeraar keert natuurlijk liever niet meer uit dan nodig is, maar een schipper moet wel uit de problemen geholpen worden en weer verder kunnen. Het is onze taak om binnen die relatie zakenkundig en objectief te zijn. Dat kan soms wel eens schuren, maar dat maakt het juist extra mooi als je dan uiteindelijk een oplossing bereikt waar alle partijen zich in kunnen vinden. We willen dat iedereen met een goed gevoel kan terugkijken op een situatie die goed is opgelost. Risico’s horen nu eenmaal bij het leven. Maar als het ons in gezamenlijkheid lukt om die risico’s zo klein mogelijk te houden, dan kunnen we elkaar verder helpen. Daar worden we uiteindelijk allemaal weer beter van.